Klaar voor de start... af(vallen)

Voedingscentrum geeft tips voor een gezonde start:

Wil jij 2014 gezond starten? Het Voedingscentrum helpt je in 3 fases naar een gezond gewicht. Want met een gezond gewicht loop je minder risico op bepaalde ziekten en zit je lekkerder in je vel. Start met een gezond eetpatroon en ga vandaag nog aan de slag.

Dit zijn de fases van het Voedingscentrum:

  • Fase 1: Klaarmaken voor de start
  • Fase 2: Gezond afvallen
  • Fase 3: Op gezond gewicht blijven

1. Klaarmaken voor de start

weegschaalBen je echt te zwaar? Meet om daar achter te komen eerst je BMI-score en middelomtrek. Zo ja, bedenk dan hoe het overgewicht is ontstaan: wat zijn je ongezonde eigenschappen?

Door een realistisch doel te stellen en hulp in te schakelen, maak je het makkelijker om succesvol af te vallen. En een eetdagboek, zoals MijnVoedingscentrum geeft je inzicht in je huidige eetgedrag. Bovendien krijg je met MijnVoedingscentrum ook verbetertips.

Lees alles over Fase 1

2. Minder eten, gezonder eten en meer bewegen

man_afvallenDit zijn de 3 spelregels! Minder eten is het belangrijkst, maar ook gezonder eten speelt een belangrijke rol. Je kunt minder eten door regelmatiger te eten en met meer aandacht.

Gezonder eten doe je door in de supermarkt en buiten de deur te kiezen voor gezondere producten, uit de Schijf van Vijf natuurlijk!

Meer bewegen zorgt dat je meer energie verbrand. Je houdt het afvallen beter vol, door flink te sporten.

Lees alles over Fase 2

3. Op gezond gewicht blijven

Als het gelukt is om je streefgewicht te halen, dan is het zaak om gezond te blijven eten zodat je op gewicht blijft. Dat doe je door te eten met behulp van De Schijf van Vijf, waarmee je lekker en gemakkelijk alles binnenkrijgt wat je nodig hebt.  

Noten zijn gezond

" Een handje noten eten per dag verlaagt de kans op sterfte met 20 procent. Dat schrijft de Volkskrant. Volgens Amerikaanse onderzoekers hebben noteneters een kleinere kans om te overlijden. 

De onderzoekers volgden de eetpatronen van 120.000 verpleegkundigen en andere gezondheidswerkers van 1980 tot 2010. Daar kwam uit dat noteneters minder roken en meer bewegen. Ze waren ook dunner en leniger dan niet-noteneters.

De positieve effecten gaan op voor zowel pinda's als boomnoten (amandelen, walnoten, hazelnoten, cashewnoten). Noten zijn rijk aan onverzadigde vetzuren, vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten. "

Eet jij graag noten? en zoja welke noten. Ik ben benieuwd.

Stevia is niet eens zo goed

" Mooie verpakkingen op steeds meer producten beloven dat de inhoud op natuurlijke wijze is gezoet. De afbeelding van het steviaplantje moet het allemaal nog gezonder over doen komen. "Dat plaatje van die blaadjes is het eerste misverstand", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. "Die blaadjes zitten niet in de producten. Sterker nog, die zijn in Europa niet eens toegestaan. Wat er in zit is een zoetstof die ontstaat door de blaadjes lang in warm water te houden en te concentreren totdat er stevioglycosiden overblijven. Het lijkt allemaal heel natuurlijk, maar in de praktijk valt het wel mee. Het is gewoon een zoetstof met een E-nummer. "

Gebruiken jullie zelf deze vervanger van suiker? Ik zelf vind hem niet eens zo lekker. Proeft zo nep. Maar hoor graag jullie meningen over stevia.